Hirdetés

Darabanth Aukciósház

Árveréseink anyaga folyamatosan frissül, mégis minden alkalommal találunk benne érdekes darabokat, melyek történetét, történelmi hátterét ebben a blogban tesszük közzé. Ez a blog ezeknek a különleges tételeknek a gyűjtőhelye, ahol ablakot nyitunk a múltra és elmeséljük, milyen értékek rejlenek egyes tárgyakban.

Tétel főkategóriáink

  • Filatélia
  • Képeslap
  • Numizmatika
  • Katalógusok és kellékek
  • Művészet, papírrégiségek, egyéb

Közösségi oldalaink

Elérhetőségek

Cím:

1061 Budapest, Andrássy út 16.

Levelezési cím:

1244, Budapest Pf. 979.

Telefon:

317-4757, 266-4154

Telefax:

318-4035

Nyitva tartás:

H-Sz: 10-17 / Cs: 10-19 / P: zárva / Hétvége: zárva

A dorozsmai vasúti szerencsétlenség

2015.08.12. 13:33 darabanth aukciósház

20778_dorozsmai_vasuti_katasztrofa.jpg

1907. április 12-én, péntek délelőtt 10 óra után néhány perccel a század első évtizedének legsúlyosabb vasúti balesetére került sor a dorozsmai (a mai Kiskundorozsma) állomáson. Az Orsováról Szegeden át Budapestre tartó gyorsvonat több kocsija kisiklott, a negyedik kocsinál a szerelvény jóformán kettétört, és a további kocsik a mellékvágányon álló tehervagonokba rohantak

A baleset bekövetkezte után - a Vasárnapi Újságban megjelent korabeli beszámoló szerint - pánik tört ki az utasok és a vasutasok között. Az orvosi segítség Szegedről érkezett meg a helyszínre. Az összeroncsolódott kocsik között találták meg Palonsku gróf román főrendet és a feleségét, valamint Buner Adolfot. Életveszélyesen megsebesült egy orvostanhallgató is, Bolszin Demeter, aki később belehalt sérüléseibe.

A pálya helyreállítását a déli órákban kezdte meg a szegedi műhelyből érkezett több száz munkás, akik egy elkerülő pályaszakasz építésével biztosították a vasúti közlekedés zavartalanságát.

A baleset okára az Ügyészség és a MÁV szakemberei sem tudtak megnyugtató és teljes magyarázatot adni. A vizsgálatot jelentős részben a dorozsmai váltóőr vallomására alapozták, aki elmondta: a vonat első néhány kocsija gond nélkül áthaladt a kitérőn, de a postakocsi áthaladásakor a váltó vasrúdja kitérőirányba zökkent. A váltóőr a katasztrófa bekövetkezését már nem tudta megakadályozni.

A vizsgálat eredménye szerint az épségben maradt hálókocsiról lelógó lánc volt a tragédia kiváltó oka. A láncnak köszönhető, hogy a váltó átállítódott a vonat alatt, és ennek következtében siklott ki a szerelvény második fele.

A 255. gyorsárverés maradékeladásán 20778. számmal szerepelő tételünket bátran ajánljuk minden vasúttörténeti érdeklődésű gyűjtő számára. A lapon a szétroncsolódott étkezőkocsi látható a mentésben, vizsgálatban résztvevő személyekkel. A Grünwald Hermann által kiadott képeslap valódi ritkaság: hiszen a képeslapnak, mint médiumnak az alternatív felhasználása, a korabeli viszonyok között új kommunikációs csatornát nyitott meg, mivel a megszokott városképes vagy művészi motívumok helyett egy emberéleteket követelő tragédia megörökítésére használta fel. Ezzel pedig elérte, hogy annak híre szélesebb közönséghez is eljusson, gondoljunk bele! A képeslapot nem csak a feladó és a címzett látja, hanem mindenki más is, aki részt vett a gyártásban, értékesítésében, kézbesítésben. Ennek is köszönhető, hogy közel 110 évvel később beszélünk, tudunk erről a tragédiáról.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://darabanth.blog.hu/api/trackback/id/tr57701056

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.