Hirdetés

Darabanth Aukciósház

Árveréseink anyaga folyamatosan frissül, mégis minden alkalommal találunk benne érdekes darabokat, melyek történetét, történelmi hátterét ebben a blogban tesszük közzé. Ez a blog ezeknek a különleges tételeknek a gyűjtőhelye, ahol ablakot nyitunk a múltra és elmeséljük, milyen értékek rejlenek egyes tárgyakban.

Tétel főkategóriáink

  • Filatélia
  • Képeslap
  • Numizmatika
  • Katalógusok és kellékek
  • Művészet, papírrégiségek, egyéb

Közösségi oldalaink

Elérhetőségek

Cím:

1061 Budapest, Andrássy út 16.

Levelezési cím:

1244, Budapest Pf. 979.

Telefon:

317-4757, 266-4154

Telefax:

318-4035

Nyitva tartás:

H-Sz: 10-17 / Cs: 10-19 / P: zárva / Hétvége: zárva

Autóbusz Aradon Anno 1908

2016.04.16. 08:10 darabanth aukciósház


fb_es_blog_poszthoz_20849_aradi_autobusz.jpg
Londonban 1904-ben, Berlinben 1905-ben, Párizsban 1906-ban, Aradon 1908-ban. Mire gondoltunk? Igen, a cím nem félrevezetés, a Magyar Királyság területén csupán néhány évvel a nyugat-európai nagyvárosokat követően autóbusz közlekedés indult. Ez – a szélesebb körökben ismert budapesti millenniumi földalattihoz hasonlóan – a korabeli ország olyan szintű technikai fejlettségére utal, melyet talán az szemléltetne legjobban ha elképzelnénk, hogy manapság Budapest és Győr között mágnesvasút járna.

 A századfordulón rohamosan fejlődő Arad városa, 1905-ben döntött az autóbusz közlekedés elindításáról, majd három évre rá, forgalomba álltak az amerikai Westinghouse cég francia gyártmányú buszai. Néhány évtizeddel az első pöfékelő automobil feltalálását követően, ezek a járművek hat tonnás, 4 méter magas, kétemeletes monstrumok voltak, több mint harminc személyt tudtak szállítani.

 Az ős-autóbuszok azonban meglehetősen felforgatták az erdélyi város utcáinak hangulatát, sok fejtörést okoztak az üzemeltető  AVAV vállalatnak. Az elsődleges feladat, a megfelelő sofőrök kiválasztása volt. A zsúfolt városi környezetben nehézkesen mozgó gépezetek irányításához jó fizikumra volt szükség, illetve a gépészethez is értenie kellett a leendő sofőröknek. Ezért elsősorban gépész végzettségűekből, gőzjármű vezetőkből, tűzoltókból váltak az ország első buszvezetői. A kezdeti időszak a gyakorlópályákon töltött képzés ellenére is nehéznek bizonyult, az úttestre kilépő gyalogosok, a szabálytalanul közlekedő lovaskocsik, a nem megfelelő útburkolat több balesetet is okozott. Végül a város – jóval az országos szabályozást megelőzően – saját közlekedési rendszabályokat dolgozott ki. Az aradi polgárok vegyes érzelmekkel fogadták az új jövevényeket, egyesek kalapot lengettek, füttyentettek a 20 km/órával „elszáguldó” berregő monstrumoknak, mások kétkedve tekintettek az új közlekedési formára.

 A mai buszokat, villamosokat elborító reklámok sem modern korunk szülöttei, ugyanis a századforduló aradi buszainak oldalát is hirdetések tarkították, az AVAV a bevételek növelése érdekében a reklámfelületet egy helyi hirdetési vállalkozónak adta ki. Továbbá, újításnak számított az is, hogy a buszok – takarékossági okokból – csak a kijelölt megállókban vettek fel utasokat.

 A kezdeti nehézségek, és a lóvasúttal való versenyhelyzet ellenére az aradi buszközlekedés végül sikeresnek bizonyult, melyet elősegített, hogy Aradon hozták létre a MARTA autó-és buszgyárat, aminek segítségével korszerűbb járműveket biztosítottak a vállalkozás számára.

 Aukciósházunk 272. gyorsárverésén 20849. sorszámmal az aradi AVAV Westinghouse emeletes buszát ábrázoló színes képeslapot ajánljuk az érdeklődők figyelmébe, mely a járművön jól kiolvasható reklámoknak köszönhetően, a korszak helyi vállalkozásairól is érdekes információkat nyújt.
 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://darabanth.blog.hu/api/trackback/id/tr638631712

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.