Hirdetés

Darabanth Aukciósház

Árveréseink anyaga folyamatosan frissül, mégis minden alkalommal találunk benne érdekes darabokat, melyek történetét, történelmi hátterét ebben a blogban tesszük közzé. Ez a blog ezeknek a különleges tételeknek a gyűjtőhelye, ahol ablakot nyitunk a múltra és elmeséljük, milyen értékek rejlenek egyes tárgyakban.

Tétel főkategóriáink

  • Filatélia
  • Képeslap
  • Numizmatika
  • Katalógusok és kellékek
  • Művészet, papírrégiségek, egyéb

Közösségi oldalaink

Elérhetőségek

Cím:

1061 Budapest, Andrássy út 16.

Levelezési cím:

1244, Budapest Pf. 979.

Telefon:

317-4757, 266-4154

Telefax:

318-4035

Nyitva tartás:

H-Sz: 10-17 / Cs: 10-19 / P: zárva / Hétvége: zárva

Gőzmotorkocsi Orosházán

2016.05.05. 18:27 darabanth aukciósház

1395178.jpg

A  Kiskunfélegyháza és Orosháza közt húzódó, dél-alföldi vasúti mellékvonal teljes egészében 1906-ban épült ki. Helyi érdekű vasútként, kezdetben magánvállalatok üzemeltették, majd a századfordulót követően fokozatosan a MÁV tulajdonába került. Eleinte a kis forgalmú vonalon teher- és személykocsikat egyaránt tartalmazó vegyesvonatok közlekedtek. 1906-tól az Orosháza-Csongrád HÉV megépültével jelentek meg a síneken a gőzmotorkocsik, a lassú vegyesvonatok kiváltására. Ezek a járművek a korszakban előremutató, különleges szerkezeteknek számítottak, melyekkel mozdonyok nélkül az autóbuszokhoz hasonlóan gazdaságosabban lehetett a vasúti személyszállítást megoldani.
Az első gőzmotorkocsik Cmot sorozatúak voltak, a Ganz művekben készültek, Dion-Bouton gőzfejlesztővel és 80 LE-s motorral rendelkeztek, mellyel 60 km/h óra végsebességet lehetett elérni. Az 1907-től 4 pár személy-, és egy pár tehervonat közlekedett a vonalon. A menetidő 2,5 óra volt, nyaranta 100-150 utas is utazott 1-1 vonaton.
A gőzmotorkocsik idővel megbízhatatlannak bizonyultak, a kiforratlan konstrukció számos meghibásodással küzdött. Ezért az állami vasúttársaság a motorkocsi üzem helyett a kis teljesítményű mozdonyos vonatokban látta a megoldást, melyek a „hagyományos” műszaki megoldásokkal tudták ellátni a motorkocsik feladatát. Csupán néhány év üzemeltetés után, a gőzmotorkocsikat a MÁV 1913 májusában kivonta a forgalomból.
Aukciósházunk 273. gyorsárverésének 20556. sorszámú tételét ajánljuk az érdeklődők figyelmébe, a MÁV Cmot típusú, 07501 pályaszámú gőzmotorkocsiját és annak személyzetét megörökítő fotó képeslapot. A felvétel az orosházai pályaudvaron készült az 1906-1913 között időszakban. E rövid ideig üzemben lévő, a  vasúttörténet színes foltját jelentő járművet ábrázoló ritka fotólap egyikére lehet a 273. gyorsárverésen licitálni!

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://darabanth.blog.hu/api/trackback/id/tr418689532

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.