A MALÉV 1946-os alapítása előtt, a magyar polgári légiközlekedés több kisebb-nagyobb társaságból állt. Közéjük tartozott az 1923-ban létre hozott Aeroexpress Rt. is, mely eleinte belföldi útvonalakon, majd a szomszédos országok irányába is indított járatokat. A légitársaság egyik pilótája Endresz György volt, aki országos ismertségre tett szert, mikor 1931-ben „Justice for Hungary” nevű gépével átrepült az Atlanti-óceán felett. Az Aeroexpress gépparkját 6 db német gyártású Junkers F13 alkotta, a korszak legnépszerűbb, és egyben az első fémépítésű polgári repülőgépe. A csupán hat fő befogadására alkalmas F13-as megfelelő méretűnek bizonyult a közlekedés e meglehetősen drága, de annál gyorsabb módját választó, tehetős utasok számára. Ennek ellenére a kis légitársaság – az 1929-ben kezdődő gazdasági világválság hatására, és az új útvonalakra szóló légügyi megállapodások hiányában – veszteségesen működött, majd 1930-ban megszűnt.
A magyar repülés hőskora iránt érdeklődők figyelmébe ajánljuk a 272. gyorsárverésünkben szereplő 20393. sorszámú fotólapot, melyen az Aeroexpress Rt. H-MACE lajtromjelű Junkerse látható, ami 1923-tól 1927-ig többek közt a Budapest–Székesfehérvár–Nagykanizsa–Zágráb útvonalon közlekedett. A kép ennek egyik állomásán, Gárdonyban készült, megörökítve a korszakban különös masinának számító repülőgép köré gyűlt férfiak és gyerekek seregét.
Aeroexpress
2016.04.16. 08:06 darabanth aukciósház
Szólj hozzá!
A bejegyzés trackback címe:
https://darabanth.blog.hu/api/trackback/id/tr998631706
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Nincsenek hozzászólások.