Hirdetés

Darabanth Aukciósház

Árveréseink anyaga folyamatosan frissül, mégis minden alkalommal találunk benne érdekes darabokat, melyek történetét, történelmi hátterét ebben a blogban tesszük közzé. Ez a blog ezeknek a különleges tételeknek a gyűjtőhelye, ahol ablakot nyitunk a múltra és elmeséljük, milyen értékek rejlenek egyes tárgyakban.

Tétel főkategóriáink

  • Filatélia
  • Képeslap
  • Numizmatika
  • Katalógusok és kellékek
  • Művészet, papírrégiségek, egyéb

Közösségi oldalaink

Elérhetőségek

Cím:

1061 Budapest, Andrássy út 16.

Levelezési cím:

1244, Budapest Pf. 979.

Telefon:

317-4757, 266-4154

Telefax:

318-4035

Nyitva tartás:

H-Sz: 10-17 / Cs: 10-19 / P: zárva / Hétvége: zárva

'Per ardua ad astra'

2016.01.04. 12:55 darabanth aukciósház

'Meredek úton a csillagok felé' – szerepel a fogaskerekű városmajori végállomásának épületén. Európában a budai fogaskerekű vasút készült el harmadikként és a mai napig a város egyetlen ilyen jellegű közlekedési eszköze. A fogaskerekű a XII. kerületi Városmajort és a Széchenyi hegyet köti össze, építését (1873-1874) éppen ezért elsősorban turisztikai célzattal hajtották végre. A forgalom megindulása után a fogaskerekű alapvetően csak a nyári időszakban (április 15.-október 15.) közlekedett, de a századfordulót követően az 1910-es évek elejére a kerület lakosságának kérését figyelembe véve bevezették a téli üzemet is. Ezzel párhuzamosan a személyszállítás mellett a környékbeli építkezések igényeit kiszolgálva - a második világháború végéig - teherszállítás is zajlott a vonalon.
1326474.jpgAhhoz, hogy megértsük a fogaskerekű jelentőségét szenteljünk néhány gondolatot a vasúti fizikai korlátainak: általánosságban a vasúti közlekedés során a pályát amennyiben lehetséges szintben építik fel, az emelkedők esetében felső határértékként 2,5% emelkedést fogadnak el, bár világszerte több kivételt találhatunk. Ennek okai a közlekedés biztonsága mellett a természettudomány törvényei, ami nem teszi lehetővé az 'adhéziós' elven (a sínszál és kerék közötti tapadás) működő vasutak haladását túlzottan nagy szintkülönbség esetén. A fogaskerekű módszer mellett bevett eljárás a mozdony homokládájából a sín és a kerekek közé homokot szórni, hogy ezzel növeljék a két acélfelület közötti tapadást, de ez a módszer is csak egy bizonyos pontig hatásos.

A 265. gyorsárverésünkön 20381-es sorszámmal szereplő képeslap tételünkön a Fogaskerekű felső állomása látható, egy Ganz-gyártmányú vasúti kocsival és a János-hegyi korabeli buszjárat automobiljával. A képeslapon látható felvételt minden bizonnyal 1929. július 2. utána készítették, mivel ekkor indult meg a Ganz kocsikkal a közlekedés az újonnan villamosított fogaskerekű vonalon. Tételünket bátran ajánljuk a közlekedés szerelmeseinek és a budai helytörténet rajongóinak!

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://darabanth.blog.hu/api/trackback/id/tr438236120

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása